Je ziet dat mensen vooral tijd kwijt raken met gedoe, georganiseer en geregel om het gevraagde product of de gevraagde dienst heen. Daardoor verspillen we met zijn allen uren per dag. Wat gebeurt er dan? Je krijgt te maken met resultaatlekkage. In de vorm van tijdverlies. Hoe zit dat en wat doe je eraan?
Een organisatie heeft gemiddeld meer dan 30% verspillingen
Hoe komt dat toch dat mensen zoveel verspillen? Doen ze dat expres? Nee natuurlijk niet. Dat gaat vaak ongemerkt. Maar waar gaat al die tijd dan aan verloren? En hoe maak je dat zichtbaar?
Na het lezen van dit artikel ken je een eenvoudige verspillingen test. Werk je die verspillingen weg? Dan krijg je een leuker en effectiever leven.
Doe de verspillingen test
Je gaat gedurende korte tijd rondkijken op de werkvloer. De werkvloer? Dat is daar waar je bedrijf het geld verdient. Of waar de kernactiviteiten van de organisatie plaatsvinden. En kijk nou eens naar 10 verschillende collega’s. Kijk gedurende 10 seconden eens wat ze doen. Waar zijn ze op dat moment mee bezig? Schrijf in één zin eens op wat ze aan het doen zijn. Je hebt dan na een paar minuten een lijstje van 10 activiteiten. Tel nu eens hoeveel activiteiten écht klantwaarde hebben. Dat wil zeggen activiteiten waar de klant echt profijt van heeft. In Lean termen zeg je vaak. Die dingen waar de klant (graag) voor wil betalen. Een klant kan trouwens ook een interne klant zijn. Neem dat ook mee.
Het gedoe eromheen?
Je ziet dat mensen vooral tijd kwijt raken met ‘het gedoe eromheen’ Ze zijn veel minder bezig om het gevraagde product te maken of de gevraagde dienst te leveren dan ‘met het gedoe eromheen.
Zoeken, wachten, controleren, herstellen enz …
Zie je mensen bijvoorbeeld zoeken naar gereedschap? Of zoeken in een computer naar gegevens? Of bellen naar een collega voor informatie? Of is een collega bezig om iets te controleren wat een ander heeft gedaan? Is iemand de fouten van een ander aan het herstellen? Of is iemand gewoon aan het wachten tot hij verder kan? Aan het wachten op informatie? Aan het wachten op een collega? Aan het wachten tot een apparaat klaar is? Pure verspillingen. Hartstikke irritant. En zo herken je zo ook vaak. Je ergert je eraan.
Klantwaarde? Waar wil je klant voor betalen?
Hier zit je (interne) klant toch niet op de wachten? Zoeken, wachten, controleren, herstellen enz … Daar wil jouw klant toch al zeker niet voor betalen? Deze activiteiten hebben simpel gezegd toch geen klantwaarde? En daarom zijn dit allemaal verspillingen.
Resultaatlekkage
Vaak zijn de activiteiten met klantwaarde maar één, twee of drie dingen van het eerder genoemde lijstje. De rest is georganiseer, gedoe en geregel. Dat levert geen geld op, maar kost geld. Meestal in de vorm van tijd. Dat zit barstensvol verspillingen. Hier lekt je resultaat weg. Down the drain. Al die kostbare tijd van mensen. Zo door het afvoerputje.
Dicht het lek
Werk de verspillingen die je opmerkt weg. Stapje voor stapje. Dan hou je steeds meer tijd over. En er gaat een hefboom voor je werken waardoor je steeds effectiever wordt in wat je doet. Deze hefboomwerking is één van de mooiste effecten die je krijgt. Daarmee dicht je het ene lek na het andere.
Met steeds meer 'vrije' tijd als gevolg.
Wil je hier ook iets aan doen?
Verspillingen wegwerken?
Resultaatlekken dichten ...?
Neem contact op en ik vertel je meer over de aanpak.
Vind ook uit wat het jou en je organisatie op gaat leveren.
Philip van Londen - Get Lean ©
Philip van Londen is spreker, trainer en consultant. Hij helpt mensen om kostbare tijd terug te winnen. Tijd die nu vaak nutteloos verloren gaat. Tijd die nooit meer terugkeert. Krijg een effectiever en relaxter leven door tijd terug te winnen.
Zijn motto: 'How About Gaining Back A Few Hours Each Day?'
|