Philip van Londen - Get Lean

Geloven in Lean

Bij een productiebedrijf bevatte de eindproducten regelmatig kleine foutjes. 30% van de eindproducten was niet goed genoeg om aan de klant te leveren.

Dit was al jaren zo. Voor de crisis was er voldoende marge om met dit foutpercentage van 30% te leven. Dat zou niet lang meer goed gaan. Of de 'tent moest dicht ...'

Fouten herstellen kost veel geld
Het bedrijf leverde wel hoge kwaliteit. Dat is wat klanten verwachtten. Dus werd 30% van deze producten opnieuw gedaan. Ze werden hersteld. Een enorme verspilling van tijd, geld en energie dus. Door de crisis werd het bedrijf gedwongen om deze verliezen terug te dringen.

Eerst zien dan geloven
Get Lean heeft er voor gezorgd dat medewerkers de verborgen verliezen gingen zien. Daardoor werd iedereen zich bewust van de enorme verspilling die er was. Medewerkers gingen ook geloven dat ze er zelf iets aan konden doen.

Met een aantal eenvoudige ingrepen is dit foutpercentage in een jaar teruggebracht van 30% tot 5%. Hierdoor werd het bedrijf na enkele moeilijke jaren weer winstgevend.